perjantai 2. maaliskuuta 2018

Welcome back to France...

Ei mennyt Suomen loma ihan suunnitelmien mukaan, kun aika meni lähinnä sitkeästä flunssasta toipumiseen. Ja kelitkin olivat talven kylmimmät, joten laskettelu ym. olisivat saattaneet jäädä väliin, vaikka olisinkin täysin terve ollut. No, oli joka tapauksessa ihanaa viettää aikaa Suomen maalla!

[My vacation in Finland was not quite what I had planned because I spent the time mostly just recovering from my flu. And the weather was the coldest of this winter (-10 to -25) so I might have missed skiing and other even if I was completely healthy. Well, it was great to spend some time in Finland anyway!]




Äidin tekemä laskiaispulla ja minun tekemä pikkuleipä.
["Laskiaispulla" made by mom and cookie made by me.]

Eikä mennyt takaisin Pariisiin paluunikaan täysin suunnitelmien mukaan. Lentoni Amsterdamiin lähti vähän myöhässä (mikä ei erityisemmin haitannut), kuten lähti myös lentoni Amsterdamista Pariisiin. Laskeuduimme reilun tunnin myöhässä aikataulusta, koska Euroopan lentoliikenne on talvisten säiden takia sekaisin. Suurimmaksi haasteeksi minulle osoittautui kuitenkin lentokentältä kotiin pääseminen. Tarkoitukseni oli ottaa kentältä RER B -metro ja vaihtaa ratikkaan myöhemmin, eli käyttää samoja linjoja, joilla olin Suomeen lähtiessäni kentälle mennyt. Lentokentän ilmoitustaululla oli kuitenkin tieto, että kyseinen linja ei enää kulje loppupäivänä ja että Pariisiin lähtevät pari bussilinjaa. Vaikka bussilla kestäisi pidempään ja joutuisin vaihtamaan kulkuneuvoa jossain päin Pariisiin keskustaa, niin ajattelin ottaa bussin, ettei tarvitse taksia maksaa. Bussilaiturilla minulle selvisi kuitenkin, että kyseiset bussilinjat ajavat vain öisin puolen yön jälkeen, eikä kello ollut vielä kuin puoli kymmenen. Hetken tuskailin, että mitä ihmettä teen, mutta onnekseni huomasin viereisen laiturin bussilinjat, jotka suuntaavat myös Pariisiin ja päätin jäädä odottamaan niitä. Melko pitkään sai siinäkin seistä ja odotella ja aloin epäillä, kulkevatko nekään bussit, mutta lopulta yksi saapui laiturille. Varmistin vielä kuskilta, että määränpää on Pariisi ja istuin helpottuneena penkille. Pienen ajomatkan jälkeen bussi kuitenkin pysähtyi jollekin pysäkille ja kuski ilmoitti sen lähtevän liikkeelle puolen tunnin kuluttua ja että itse asiassa se ei ajakaan Pariisiin. Onneksi vieressä oli kuitenkin toinen bussi, jonka kuski ilmoitti ajavan tahtomaani suuntaan. Vaihdoin siis bussia ja palasimme lentokentälle ja kiersimme sen ainakin kolmeen kertaan, mutta lopulta suunta oli kuin olikin Pariisi. Keskustassa vaihto metrolinjaan, sen jälkeen pientä mahantäytettä ja minä pääsin lopulta kotiin ja nukkumaan puolen yön jälkeen. Onni onnettomuudesssa, että tulin useampia päiviä ennen töiden alkua takaisin tänne, ettei tarvinnut tällaisen matkustamisen jälkeen heti lähteä aamulla töihin. Julkiseen liikenteeseen täällä ei kannata luottaa aina liikaa.

[Coming back to Paris was not what I had expected either. My flight to Amsterdam was a bit late (which didn’t bother me really), as was also my flight from Amsterdam to Paris. We landed a bit more than one hour behind the schedule because the flight traffic in Europe is messed up for the winter. But the biggest challenge for me ended up to be getting home from the airport. I had thought of taking the metro RER B and change to tram, just like I had got to the airport when I left for Finland. Nevertheless, there was an information screen on the airport saying the RER is not running during the rest of the day and that one can go to Paris by a couple of bus lines. Even though it would take longer time by bus and I would need to change means of transport somewhere in the centre, I decided to go for it to save the money I should spend for a taxi. At the bus stop I realized that those bus lines run only after midnight and it was not more than half past nine yet. For a moment I was desperately wondering what on earth I should do but then luckily I noticed that the busses from the next stop would also head to Paris. I had to wait quite a while but finally one bus came. I asked the driver that the bus really goes to Paris and relieved I could sit down. After a little while the bus stopped at one bus stop and the driver told that it would continue after half an hour and that in fact it is not even driving to Paris. Luckily there was another bus right next to us and the driver told it would go toward my destination. So I changed the bus and we returned to the airport and made at least three rounds around it but finally it was heading to Paris. In the centre I changed to a metro line, after that some food and finally I got home and sleep after midnight. It was good that I came a few days beforehand back here so that I didn’t need to go to work right on the next morning after this kind of travelling. You should not trust the public transportation here too much.]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Petit Palais, zoo, gospel concert...

We finally have a moving date, i.e. one-way flight tickets to Finland. Only a couple of weeks left anymore. In addition to selling stuff and...